Shiver me timbers! Me wooden leg has termites.

Merirosvot ovat aihepiiri, joka on minun ja mieheni mieleen. Täydellisen merkkaripelin löytäminen vaan on ollut vaikeahkoa. Days of Wonderin Merirosvopoukama on hauska, mutta lopulta kovin kevyt, monien rakastama Jamaica on upean näköinen, mutta teemastaan huolimatta se on kilpa-ajopeli, eli ei kovin merkkarimainen.

Toivelistallamme on kuitenkin jo vuosia roikkunut yksi peli, joka herätti toiveet oikeasta merkkaripelistä taisteluineen ja ryöstelyineen. Z-man gamesin Merchants & Marauders lupaa isoa, eeppistä laivaseikkailua, kultaa, ruutia ja rytinää. Vihdoin tuli tilaisuus, josta emme voineet kieltäytyä. Lautapelikirppikseltä löytyi käytetty mutta erittäin hyvässä kunnossa oleva M&M, ja sehän piti ostaa!

Pelin kansi, laivoja ja osa pelilautaa.


Merchants & Marauders on komponenteiltaan värikäs ja näyttävä tapaus. Useat erilaiset laivamallit tekevät kivan lisän värikkäällä pelilaudalla. Jokainen pelaaja saa aarrearkun, johon voi kotisatamassaan piilottaa kultaansa. Pelissä on monta pientä korttipakkaa, siis todellakin pientä, sillä korttikoko on ns. minieuro. Ymmärrän kyllä tämän valinnan, mutta korteissa oleva teksti on melko pientä, jolloin joidenkin pelaajien on vähänkään hämärässä tilassa vaikea lukea tekstejä. Joten hyvä valaistus on tärkeää! Jokainen pelaaja saa myös oman pienen pelilaudan, joka on todella hyvää jämäkkää pahvia kartongin sijaan. Tällä pelilaudalla ylläpidetään pelaajan laivaa, miehistöä ja tavaratilaa. Z-man gamesin pelit ovat yleensäkin hyvin laadukkaita osiltaan.

Esimerkki pelaajan omasta pelilaudasta.


Pelissä on myös mahdollista ottaa rauhaa rakastava reitti kauppiaslaivana. Ei ehkä yhtä mediaseksikästä mutta kannattavaa. Pelissä on myös neutraaleja laivastoja, jotka eivät kuulu kenellekään pelaajalle. Näin ollen konfrontaatio ei ole automaattisesti pelaajien välistä, Joillekin pelaajille tämä on vaikea asia. Hyökkäys koetaan joskus hieman henkilökohtaisena. Itseäni moinen ei kyllä haittaa, varsinkaan tämän tyylisessä pelissä, jossa mielestäni pitääkin olla pauketta. Kiva kuitenkin, että peliin on lisätty nämä muutkin laivat. Pelin voittaa pelaaja, joka saavuttaa 10 pistettä ja papukaijamerkin, eli 10 Glorya.

Kauppatavaraa on monenlaista.


Mikään nopea peli Merchants & Marauders ei ole. Paketin kyljessä lukee 180min ja ensimmäiseen peliin on hyvä varata ainakin tunti extraa. Mutta kun pelaajat tulevat kokeneimmiksi, voi tuo kolme tuntia alittuakin helposti. Säännot ei varsinaisesti ole monimutkaiset, mutta niitä on kohtalaisesti. Sääntökirjasesta nurisen sen verran, että sen layout voisi olla parempi. Tämä voi toki olla makuasia, mutta itse koin asiat selitettävän joskus hieman epäloogisessa järjestyksessä. Pelin mukana tulee toki player aid:it, mutta nekin ovat kookkaat ja hieman epäkäytännölliset.

Kulta piiloon kilpailijoilta!


Tekemistä pelissä riittää hyökkäilyn lisäksi. Voit ottaa tehtäviä vastaan, myydä tavaraa satamissa tai jopa juosta huhujen perässä mahdollinen palkkio silmäkulmassa kiiltäen. Pitkästä kestosta huolimatta, ajankäytölle saat kyllä vastinetta. Peliin on myös saatavilla lisäosa Seas of Glory, joka on modulaarinen, eli voit itse valita mitkä osat lisäosasta otat kuhunkin peliin mukaan. Erikoista on, että lisäosa ilmestyi viisi vuotta peruspelin jälkeen. Moni oli varmaan jo luovuttanut uskonsa lisäosan mahdollisuuteen. Ja sieltä se sitten pöllähti.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hiatukselta paluu Top50-listan muodossa.

Pakohuonepelit omassa olkkarissa - Testissä Exit the Game -sarja.

Paluu Galzyrin maille eli ensikatselmus Dreams and Mysteries -lisäosaan.