Lands of Galzyr -ensikatsaus.
Minulle tarjoutui mahdollisuus tutustua etukäteen Snowdale designin uusimpaan joukkorahoitusta hakevaan peliin, nimittäin Lands of Galzyr -nimiseen tarinavetoiseen seikkailupeliin. Tässä kohtaa saattaa pitkäaikaiset Noppapotin lukijat hämmästellä, sillä seikkailupelit ja minä emme ole mitkään vakituiset kaverit. Oma pelimaku kun yleensä suuntautuu kuiviin europeleihin, ja tarinalliset elementit ovat usein vähän niin ja näin. Omasta pelihyllystäni kuitenkin löytyy kaikki Snowdale designin aikaisemmat pelit Dale of Merchantsistä Dawn of Peacemakersiin, joten pakkohan minun oli Galzyriinkin tutustua, kun kerta mahdollisuus siihen annettiin. Huomioithan, että kuvissa esiintyy pelin prototyyppi, joten lopullinen tuote voi olla hieman erinäköinen ja siinä voi olla vielä puutteita.
Kuten saatatte arvata, Lands of Galzyr sijoittuu samaan Daimyrian maailman kuin aikaisemmat Snowdalen pelit. Peli on avoimen maailman tarinallinen seikkailupeli, jota voi pelata joko kilpahenkisesti tai yhteistyömeiningillä 1-4 pelaajan voimin. Jokainen pelaajista valitsee itselleen seikkailijan, jolla lähtee tutkimaan Galzyria kohdaten erilaisia hahmoja, tehtäviä ja yllättäviä tilanteita. Oma kokemukseni rajoittuu nyt vain kilpahenkiseen peliin, jossa peliä pelataan siihen asti, kun joku pelaajista saavuttaa ennaltamäärätyn määrän arvovaltapisteitä. Jokainen hahmoista on hieman erilainen vahvuuksiltaan, mutta suurin osa eroista rakentuu pelin aikana, kun jokainen hankkii erilaisia välineitä ja kumppaneita avukseen. Pelin ehkä omalaatuisin osa on Book of Adventures, joka on netistä löytyvä sivusto, jonka voit myös ladata esim puhelimeesi tai tablettiisi offline peluuta varten. Tuo seikkailukirja pitää huolen siitä, että seikkailut jotka koet ovat yllättäviä, koska et vahingossa lue mitään mitä sinun ei olisi tarkoituskaan lukea. Jos vertaa esim Above and belown tarinakirjaan, jossa on lähes mahdotonta olla silmäilemättä ohi aiheen. Se antaa myös mahdollisuuden lähes loputtomaan seikkailuun, koska peliä voit pelata käytännössä aina, ja pelintekijät ovat sitoutuneet ylläpitämään sivustoa julkaisunkin jälkeen, joten uutta sisältöä tulee varmasti jatkossakin. Tiedän, että on pieni (mutta äänekäs) osa pelaajia, jotka eivät salli mitään älylaitteita pöytään, mutta Lands of Galzyrissä tuo interaktiivinen tarinakirja on oikeasti syy siihen, että peli toimii niin hyvin.
Koska pelihän toimii. Vaikka tällaiselle paatuneelle europelaajalle Lands of Galzyr ei ole sitä ominta tonttia, myönnän viihtyneeni pelin kanssa. Mekaanisesti pelihän on skill checkien heittoa nopilla ja valintojen tekemistä siitä, mihin päin tarinaasi lähdet viemään. Nopanheittoihin toki pystyy vaikuttamaan vaikka minkälaisilla välineillä, joita matkan varrelta tarttuu hihaan. Pelatessa voit jahdata valmiiksi esillä olevia questejä, jotka ovat ilmoitustaululla kaikkien nähtävillä, tai sitten voit mennä eri kaupunkeihin katsomaan millaisia tapahtumia sieltä löytyy. Valinnan varaa on paljon. Joskus peli myös heittää sinulle pakollisia tehtäviä, jotka sinun pitää suorittaa ennen muita tehtäviä. Päätöksilläsi on pitkäkantoisia vaikutuksia, jotka vaikuttavat tarinasi kulkuun jatkossa. Voi olla, että joku toinen pelaaja kohtaa saman kaupustelijan, mutta heidän kohtaaminen meneekin ihan eri lailla. Toinen pelin keskeinen osa on korttilaatikko, josta tarinakirja käskee ajoittain nostamaan kortteja pelaajille. Täältä saadaan seikkailuita, välineitä ja kanssamatkustajia jne. Pelin pystyy myös tallentamaan seuraavia pelikertoja varten helposti, mikä on ehdoton plussa tämän tyyppiselle pelille.
Pelin ehkä hankalin osuus on ennen ensimmäistäkään peliä tapahtuva asioiden valmistelu, mutta kun siitä pääsee yli, on jatkossa tapahtuva pelaaminen helpompaa. Peli kun säilöö itsensä seuraavaa pelikertaa varten loogisesti, jolloin tietyt kortit ovat valmiiksi eroteltu muista, eikä niitä sitten enää tarvitse kaivaa satojen muiden joukosta. Sääntövihkoa jouduin jonkun verran pläräämään edestakaisin tarkistellessani pikkujuttuja pelin aikana, mutta kun peli eteni jäi tuokin pois ja uskon pystyväni opettamaan pelin melko helposti. Ainoa ongelma mihin kohtasimme oli rahakiekot, jotka kiinnitetään pelaajalautaan. Ne kun eivät meinanneet pysyä paikoillaan, mutta uskon tämänkin korjaantuvan lopullisessa versiossa. En siis siitäkään pääse valittamaan. Peliseurani oli myös hyvin pettynyt, kun valmiin pelin saa vasta ensi vuonna. Hän kun tykästyi siihen niin, että olisi halunnut pelata paljon enemmän kuin mihin meillä oli nyt aikaa. Pelin Gamefound-kamppis alkaa tänään 3.8.2021, joten mukaan vaan jos tarinavetoiset pelit nappaavat.
Olin täysin varautunut sanomaan, että peli on kiva mutta ei minulle, vaan miten tässä nyt kävi? Mies jo kaivelee luottokorttiamme taskustaan kohta alkavaa kampanjaa varten. Kiitos Snowdale design ja Sami Laakso pelin lainasta.
Tästä pääset seuraamaan projektia Gamefoundissa: Lands of Galzyr.
Kommentit
Lähetä kommentti